onsdag den 1. november 2023

Nyt fra den hårdt arbejdende bestyrelse

Godsejer Poul Archner lod i slutningen af 1930erne folk fra Hald Ege
grave tørv i sin tørvemose

Siden generalforsamlingen i april, hvor foreningen fik en ny formålsparagraf, har bestyrelsen arbejdet på at finde et niveau for de aktiviteter, der skal give liv på De Fem Halder.

Den nye formålsparagraf (§3) siger bl.a.: „Foreningen De Fem Halder har til formål at formidle og udbrede kendskabet til De Fem Halder samt som kulturforening og i samarbejde med andre foreninger at medvirke til at skabe et mangfoldigt tilbud af oplevelser til gavn for besøgende og det omgivende samfund.“

Vi vil så gerne en masse, men vi må også være realistiske i forhold til den arbejdskraft vi – som bestyrelse – kan lægge i aktiviteterne.

Derfor vil vi også gerne opfordre jer medlemmer til at være med i planlægningen og udførelsen af aktiviteterne. Al hjælp – lidt eller meget - tages imod med kyshånd.

Men vi har fået arrangeret og samlet følgende arrangementer.  Alle arrangementer er gratis at deltage i, medmindre andet er anført.

29. november 2023, kl. 18.30 – 21.30: Kun for medlemmer.
Julefrokost på Hald Hovedgaard. Det koster 100 kr. at deltage. Det dækker mad, drikkevarer og indslag. Der vil være indslag af Jens Frydendahl og fællesjulesange med akkompagnement af Ulla Gjesing. Sidste tilmelding er 26. november.

3. december 2023, kl. 14.00 – 16.30: Åben for alle.
Julestue på Hald Hovedgård. Man kan købe kaffe og småkager. Der vil være julejagt og vaffelbagning for hele familien. Jesper Hjermind vil fortælle om julens traditioner og Henning Ringgård vil fortælle om virkelighedens von Kahlen. Julestuen er arrangeret af Det Danske Forfatter- og Oversættercenter, Naturskolen og Foreningen De Fem Halder

7. januar 2024, kl. 14.00 – 16.00: Kun for medlemmer.
Nytårskur og -tur med enebærgin. Peter Q. Rannes vil fortælle om Halds litteraturhistorie fra 1353 til 1970.

30. april 2024: Kun for medlemmer.
Generalforsamling i Foreningen De Fem Halder. Der vil være fællesspisning og indslag. Detaljer kommer senere.

26. Maj 2024: Åben for alle.
Bøger på Hald. Arrangeret af Det Danske Forfatter- og Oversættercenter.

5. maj 2024, kl. 9.00 – 13.00: Åben for alle.
Plantemarked på Hald. Arrangeret af Haveselskabet.

26. maj 2024, kl. 11.30 – 16.15: Kun for medlemmer.
Parkdag med frokost og indslag. Der serveres først en arbejdsfrokost, og vi slutter dagen af med et indslag garneret med kaffe og kage.

1. juni 2024: Åben for alle.
Liv på De Fem Halder.
Her er tanken, at vi vil samle interesserede foreninger, som vil få hver deres stand og vise, hvad de kan. Det kan være folkedansere, hesteopvisning, rideture, bueskydning, foredrag, skattejagt, fisketure på søen mmm. Kun fantasien sætter grænserne.
Der er nedsat en arbejdsgruppe i bestyrelsen, men vi har behov for din hjælp. Meld dig til Ole Madsen på mail: birkemosen@gmail.com

På tegnebrættet:
20.juni 2024: Åben for alle. Midsommer på Hald.
August 2024: Åben for alle. Jazz på Hald.
8. september 2024: Åben for alle. Naturens Dag. Arrangeret af Naturskolen.
8. oktober 2024: Kun for medlemmer. Parkdag med frokost og indslag.
Oktober 2024: Kun for medlemmer. Enebærdag.
November 2024: Kun for medlemmer. Julefrokost på Hald Hovedgård.
December 2024: Åben for alle. Julestue på Hald. Arrangeret af Det Danske Forfatter- og Oversættercenter, Naturskolen og Foreningen De Fem Halder.

Bestyrelsen for De Fem Halder