Vedtægter for ”Foreningen De Fem Halder”
§1 Navn
Foreningens navn er ”Foreningen De fem
Halder”
§ 2 Hjemsted
Foreningens hjemsted er Viborg Kommune
§ 3 Foreningens formål
Foreningen
De Fem Halder har til formål at bevare, formidle og udbrede kendskabet til De
Fem Halder samt medvirke til at skabe et
mangfoldigt tilbud af oplevelser til gavn for besøgende og det omgivende
samfund.
Foreningen
vil arbejde for sit formål med respekt for stedets ejere og interessenter.
§ 4 Medlemmer
Som
medlem af foreningen kan optages organisationer, institutioner, foreninger,
virksomheder og enkelt medlemmer.
Medlemmer
er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og leve op til dens
bestemmelser.
Bestyrelsen kan beslutte at ekskludere et medlem, som handler i uoverensstemmelse med foreningens formål.
§ 5 Kontingent
Foreningens
formål søges fremmet gennem kontingenter, ved frivillige og offentlige bidrag, sponsorater,
indtægtsgivende arrangementer o.l.
Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen og betales ved
regnskabsårets begyndelse.
Foreningens overskud skal bruges til at fremme opfyldelsen af
formålsbestemmelsen, og udviklingen af De Fem Halder, blandt andet ved
iværksættelse af nye aktiviteter.
§ 6 Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed og afholdes hvert
år inden udgangen af maj.
Generalforsamlingen indkaldes ved brev eller email til hvert
enkelt medlem eller ved annoncering i de lokale dag- og ugeblade, senest 14
dage forud for generalforsamlingens afholdelse.
På generalforsamlingen skal følgende punkter optages på dagsordenen:
1 Valg af dirigent
2 Formandens beretning om foreningens virke i det forløbende år
3 Fremlæggelse af det reviderede årsrapport til godkendelse
4 Fastsættelse af kontingent for det kommende år
5 Behandling af indkommende forslag
6 Valg til bestyrelsen
7 Valg af suppleant til bestyrelse
8 Valg af revisor - sker hvert andet år for en 2 – årig periode9 Valg af revisorsuppleant for 1 år af gangen
10 Eventuelt
Indkommende forslag behandles når de skriftligt er formanden i hænde
senest 8 dage før generalforsamlingen.
Alle medlemmer har en stemme og afgørelser afgøres ved simpelt flertal.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af et flertal i
bestyrelsen, eller når det begæres af mindst 25 % af medlemmerne.
Begæringen skal være skriftlig. I sidstnævnte tilfælde skal den ekstraordinære
generalforsamling afholdes senest 6 uger efter modtagelsen af begæringen herom.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted med mindst 4 ugers
varsel ved særskilt brev til de enkelte medlemmer.
§ 7 Bestyrelse
Foreningens ledelse varetages af en bestyrelse af indtil 9 medlemmer.
6 bestyrelsesmedlemmer vælges blandt medlemmerne på generalforsamlingen,
mens op til 3 kan udpeges af følgende:
1 medlem udpeges af Naturstyrelsen
1 medlem udpeges af
Kulturstyrelsen
1 medlem udpeges af Viborg
kommune
Bestyrelsesmedlemmer vælges under den ordinære generalforsamling for 2
år ad gangen. 3 bestyrelsesmedlemmer er første år valgt for et år. Det
fastsættes ved lodtrækning, hvem der skal afgå efter det første år.
Viborg kommune, Naturstyrelsen og
Kulturstyrelsen fastsætter selv, for hvor lang tid de af dem udpegede
bestyrelsesmedlemmer skal sidde i bestyrelsen.
Suppleanten vælges på generalforsamlingen for et år ad gangen.
Bestyrelsen konstituerer sig med formand, næstformand, sekretær og
kasserer. Kassereren kan vælges uden for bestyrelsen.
Bestyrelsen fastlægger selv sin forretningsorden
Formanden indkalder til bestyrelsesmøder, der afholdes mindst 3 møder
årligt. Mødet skal indkaldes, når mindst et bestyrelsesmøde eller revisoren
fremsætter krav herom.
Mødet indkaldes skriftligt med 10 dages varsel.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af den samlede
antal bestyrelsesmedlemmer er til stede.
Afgørelser i bestyrelsen besluttes ved simpelt flertal.
Ved stemmelighed er formandens stemme- og i dennes fravær næstformandens
stemme – afgørende.
§ 8 Årsrapport
Foreningens regnskab følger kalenderåret. Den reviderede årsrapport for
det foregående år fremlægges for bestyrelsen inden den 15. februar i det
efterfølgende år.
Årsrapporten skal udarbejdes i henhold til lovgivningen og revideres af
en af bestyrelsen valgt revisor.
§ 9 Tegningsret
Foreningen tegnes af bestyrelsesformanden i forening af et
bestyrelsesmedlem eller af tre bestyrelsesmedlemmer i forening.
§ 10 Hæftelse
For foreningens forpligtelser hæftes alene dens formue. For bestyrelsens medlemmer
gælder dansk rets almindelige erstatningsregler, men medlemmerne hæfter i
øvrigt ikke personligt for foreningens økonomiske forpligtelser.
§ 11 Væsentlige
beslutninger
Væsentlige beslutninger såsom optagelse af lån, køb, salg og pantsætning
af fast ejendom samt indgåelse og ophævelse af lejekontrakter træffes af bestyrelsen
med mindst 2/3 flertal.
§ 12 Vedtægtsændringer
Til ændring af vedtægter kræves vedtagelse
på en generalforsamling med 2/3 af de afgivne stemmer.
§13 Ophør
Til foreningens opløsning kræves vedtagelse på en generalforsamling med 2/3 majoritet blandt samtlige medlemmer. Opnås denne majoritet ikke, indkalder bestyrelsen til en ny generalforsamling , på hvilken opløsningen kan vedtages med 2/3 majoritet af de fremmødte medlemmer.
I tilfælde af foreningens opløsning skal dens eventuelle nettoformue anvendes til beslægtede formål efter bestemmelse i bestyrelsen med 2/3 flertal med godkendelse fra generalforsamlingen.
Til foreningens opløsning kræves vedtagelse på en generalforsamling med 2/3 majoritet blandt samtlige medlemmer. Opnås denne majoritet ikke, indkalder bestyrelsen til en ny generalforsamling , på hvilken opløsningen kan vedtages med 2/3 majoritet af de fremmødte medlemmer.
I tilfælde af foreningens opløsning skal dens eventuelle nettoformue anvendes til beslægtede formål efter bestemmelse i bestyrelsen med 2/3 flertal med godkendelse fra generalforsamlingen.
Disse vedtægter træder i kraft den 14. maj 2013.
Som vedtaget på ordinær generalforsamling den 14. maj 2013
Revideret på generalforsamlingen 12. maj 2015
Revideret på generalforsamlingen 12. maj 2015
Dirigent Peter Rannes Formand
Jesper Hjermind